DU har ett ansvar!

 

Jag kan ibland verka ganska sträng. Att en del principer och tankar som jag ofta delar med mig av är en aning hårda. Jag kan finna förståelse över ett sådant tycke men står ändå stadigt på mina ben när jag säger att....


Det handlar inte längre om att var man lever sitt liv, och sen är de bra så. Den värld vi har byggt upp under decennier har fört oss till en punkt där vi måste stå upp för vad som är rätt och bredda våran syn över vad som sker. Hur du väljer att leva ditt liv kommer indirekt eller direkt påverka ditt samhälle och andra samhällen runt om i världen. Vi är alla en spelare i spelet. Även om det kan verka som att spelarna med mest pengar på bordet styr störst parten av spelpjäserna kvarstår de faktum att Ingen av oss kan ställa sig utanför och påstå att denne inte bär ett ansvar. Nästan allt du väljer att göra i din vardag reflekteras mot din omgivning och hjälper att forma den. Vad du väljer att konsumera kommer bygga marknaden för framtiden. Hur mycket du väljer att konsumera kommer påverka hur mycket som produceras på marknaden. Vilka du väljer att spendera dina pengar hos är av stor betydelse, mycket större än va du nånsin skulle kunna trott. Företag kan bara finnas till om människor väljer att lägga sin pengar just hos dom. Om det företaget du väljer att handla hos i sin tur handlar med andra länder (vilket dom flesta gör) påverkar det köpet som gjorts här också där. Exempel finns i mängder, vilket jag inte väljer att lägga ord på.


Så med allt detta kommer ett stort ansvar, ett ansvar vi inte kan frånsäga oss. Eftersom Du påverkar allt och alla. Du har ett ansvar likt som jag och alla andra på den här planeten att vakna upp och stå upp för det som är rätt. Vi slösar ton med pengar på nya kläder och prylar vi sällan verkligen behöver medans vi ser på dom tunna ansikterna på tv eller i tidningsbladet och känner medkänsla utan att förstå att det är Vi som är ansvariga för den svält och plåga som är utbredd över stora delar av världen. Vi har ett anvar inför våra unga att vägleda dom, visa dom vad som är rätt och lära dom om livet. Hjälpa dom bygga upp medkänsla och moral. Vi måste ta ansvar för vår utveckling, vår hälsa och våran jord. Det jag anser folk måste börja förstå igen är makten dom har att förändra, makten dom har att få något sagt. Makten Vi har som folket att forma våra samhällen, bygga upp ett fungerande samhälle och hjälpa bygga andras. Inte gå förbestämda vägar minoriteten tycker vi ska gå. Det vanliga folket är 99% som tycks tro att 1% äger all makt.


Siffror är makt, och då snackar jag inte pengar. Förstå vilken makt Vi egentligen har.

 

 DELA GÄRNA DENNA SIDA om du håller med om vad jag skrivit. 

 
 
// En bekymrad Anki. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0